referenser

“Lars är en person som gör det kul att gå till jobbet. En erfaren, analytisk och idérik AD som ofta ser möjligheter andra missar och som får varje uppdrag att lyfta sig i håret. Men Lars har också en sällsynt förmåga i att få alla omkring honom att trivas, känna sig bekväma och våga öppna sig i den kreativa processen. Och det gäller inte bara i sällskap med kollegorna, utan även med kunderna som alltid känner sig trygga med honom i arbetsgruppen.

Som copywriter har jag arbetat nära Lars i många år med allt från internationella uppdrag för Scania till varumärkesbyggande kampanjer för Valio och försäkringsbolaget SPP. Allra roligast har det varit att få vara del av kampanjerna för Stockholm Vatten & Avfall där vi lät olika monster uppfostra stockholmarna i den ädla konsten att hantera våtservetter, matflott och smutstvätt.”

Johan Sundberg. Copywriter, Volt


“Det har varit ett stort nöje att arbeta med Lasse. Han har haft lätt att ta till sig vilka vi är, vad som behöver kommuniceras och att utifrån sin egen och arbetsgruppens analys föreslå kreativa lösningar för att kommunicera våra frågor. Han har fått oss att sträcka oss kommunikativt utan att gå för långt. Han och arbetsgruppen har oftast kommit med fler idéer än vi bett om för att visa på hur vi kan skruva bollen lite annorlunda utan att tappa grundidén. Ibland har vi nappat, andra gånger har vi valt att hålla oss inom ”ramarna”. Men genom den kreativa processen har vi kunnat ta inspirerade och grundade beslut i hur vi vill driva vår kommunikation. 

Under vårt samarbete har Volts arbetsgrupp alltid upplevts som en helhet där det ibland är svårt att veta exakt var en idé kommer ifrån ursprungligen. Detta har jag uppskattat då det visat på prestigelöshet där den kreativa lösningen alltid varit i fokus. 

I övrigt är Lasse oerhört social och lätt att diskutera med om vi inte är eniga i en fråga. När nya kollegor har kommit in i projekt ser han alltid till att de känner sig bekväma. Jag kommer att sakna både Lasses kompetens och person i vårt fortsatta arbete.”

Magdalena Östling. Kommunikatör, Marknadsavdelningen, Stockholm Vatten och Avfall

Gatutidningen Faktum är Sveriges största gatutidning. Ett starkt varumärke. Vi erbjuder alla människor som hamnat utanför samhällets trygghetsnät en möjlighet till comeback genom ett enkelt socialt entreprenörskap. Vi har under många år arbetat med stora byråer.

För att lyckas med det uppdraget så krävs det stora muskler när det kommer till strategisk partnerskap, hög kreativ förmåga och stor förståelse för varumärkets kraft på marknaden, med en begränsad ekonomisk budget. När vi fick förmånen att samarbeta med Lars som kreatör på Volt så lyckades vi tillsammans inte bara öka vår räckvidd och läsande i Sverige. Vi skapade kreativ och mänsklig kommunikation som ökade försäljning på gatan och gjorde våra försäljare mer synliga på gatan. Volt och Lars tog till sig våra utmaningar och sociala uppdrag med stort engagemang och respekt. 

Lars är en magisk kreativ kraft med stort hjärta och kommersiellt hållbart tänk som förändrat livet för många människor. Ett sant nöje att samarbeta med honom och jag hoppas att våra vägar möts igen.

Peter Kronvall. VD Faktum Sverige AB


“Jag hade förmånen att jobba med Lars under flera år, i olika roller. Dels i projektgrupper tillsammans, men också då vi drev reklambyrå ihop under ett antal år. Lars är en ovanlig AD, eller rakt av en ovanlig kreatör. Han gillar att ta sig an den stora bilden och förstå helheten, inte bara den specifika kampanjen eller uttrycket. Han ställer frågor, researchar och vänder och vrider på saker för att därmed uppnå det bästa resultatet för kunden. Lars är otroligt idé- och formstark och är alltid väldigt uppskattad av kunderna. Inte sällan var det Lars som var anledningen till att kunder valde att samarbeta med oss, och rätt så. 

Om ni behöver hjälp av en engagerad, erfaren och formstark AD så ska ni absolut anlita Lars. Ni kommer dessutom ha väldigt kul under resans gång med mycket skratt och humor!“

Madeleine Ljungfeldt