Poof eller paff.

Jag har fått möjligheten att skapa kommunikation som består över tid och genuint förändrar. Jag tror på den formen av kommunikation. Jag upplever att den är mer beständig och ren, särskilt på oväntade platser där vi vanligtvis inte kommunicerar. Och kanske just därför blir så mycket mer tydlig i en värld där alla skriker och vill ha ens uppmärksamhet. Kommunikation som bryter mark för att möta sin publik och skapa värden som är bestående. 

Nedan är tre exempel på att kommunikation inte behöver vara som tomtebloss.

Taxi Stockholm gör staden grönare.

Stockholm är en av världens vackraste städer, älskad av både invånare och besökare. Taxi Stockholm delar den kärleken, och ville dra sitt strå till stacken för att ytterligare förbättra vår gemensamma stadsmiljö.

Taxi Stockholm 1400 bilar gör ca 11 miljoner resor varje år som motsvarar 11 varv kring jorden. Med det som bakgrund och ett medvetet arbete på att vara ett hållbart varumärke väcktes nya tankar. 

Skulle man kunna förflytta medvetenheten från nedsmutsning till upprustning av stadsmiljön? 

Dessa tankar resulterade i att Taxi Stockholm planterade det första trädet någonsin i privat regi. Normalt sett räcker stadens budget för träd bara till för underhåll men Stockholms stad beslöt att i samarbete med Taxi Stockholm plantera ett träd där det annars inte fanns någon grönska.

En vacker rosablommande Robina såg helt plötsligt dagens ljus och blev en fin symbol för Taxi Stockholms önskan om ta ett ökat samhällsansvar. 

 “Vi ser detta som ett naturligt led i vårt miljöarbete, och förhoppningsvis ett startskott för ett större näringslivsansvar för vår vackra stad. Det finns 100 000 företag registrerade i Stockholms län, och vi hoppas att fler antar utmaningen att göra Stockholm grönare!”

Tanja Ilic, VD Taxi Stockholm


Sneakersnstuff skapar basketplan åt Stockholms unga

Basketplanen vid Åsö Gymnasium i Stockholm har länge fört en anonym tillvaro som grå asfaltsplan i skuggan av Skatteskrapan. Nu har sneakersvarumärket SNS gett planen ett nytt utseende och förvandlat den till en mötesplats för unga.

Basketplanen vid Åsö Gymnasium har renoverats av SNS i samarbete med Stockholms Stad, Sisab och Jordan Brand. Målet är att den ska bli en ny mötesplats för ungdomar och basketintresserade från hela Stockholm.

”Planen är helt fri från branding och reklam. Det här är bara ett sätt för oss att ge tillbaka till Stockholm och Södermalm. Utan Södermalm skulle SnS inte vara vad det är idag och basket var en av de stora anledningarna till att vi fick upp ögonen för sneakers från början. Därför känns det extra roligt att vara med i det här projektet.”

Erik Fagerlind, grundare av SnS. 

Idén och initiativet till basketplanen är framtagen för att inspirera unga att röra sig mer, bidra till en vackrare stadsbild och samtidigt skapa nya möten mellan unga människor.

”Basket är en av landets största, mest jämställda och integrerade sporter. Samtidigt är det brist på planer att spela på, framför allt sådana som bjuder in till spontanspel. Därför är det lika fint som relevant för ett sneakersvarumärke att hjälpa staden rätta till detta”,

Lars Jansson


Kan en kalender förändra ett liv?

Inför 2022 släppte Faktum som vanligt sin kalender. I årets upplaga har tolv Faktumförsäljare porträtterats i illustrativa montage där de delar med sig av sina tankar på temat ”livsvisdomar”. Utöver försäljarnas livsvisdomar innehåller kalendern även en inspirerande text av den tidigare buddhistmunken Björn Natthiko Lindeblad.

”Den som lever ett liv i utsatthet samlar på sig många erfarenheter och lärdomar. I årets kalender ville vi dela med oss av hur våra försäljare tänker för att orka hålla huvudet högt och kämpa på, trots att det blåser ständig motvind. Det är omtumlande tider vi lever i så vi tror många kan ha nytta av deras livsvisdomar.”

Anna-Lisa Gustavii, marknadsansvarig på Faktum.

Temat, idén samt formgivningen av både kalendern och kampanjen har tagits fram tillsammans med kommunikationsbyrån Volt. Vid sidan av den årliga utställningen på Clarion Hotel Post kommer kalendern att marknadsföras via print, digitala annonser och ett broderi-kit. 

Broderade visdomsord är en svensk tradition som fått ett uppsving senaste tiden. Faktum har tillsammans med broderiföretaget Folklore tagit fram speciella broderi-kit med försäljarnas visdomsord som går att beställa.

“Visdomar från människor som lever ett hårt liv i form av klassiska broderier kändes som en ”nobrainer” när idén kom upp. Det blir ett iögonfallande kommunikationsuttag för kampanjen, en unik väggbonad för köparna och en intäktsmöjlighet för Faktum på samma gång.”

Lars Jansson, Art Director

Faktumkalendern kostar 150 kronor och hälften av intäkterna går till försäljarna.